__gaTracker('send','pageview'); //class="page"

ניר גלילי מסביר על השיקולים מאחורי פריסת חנויות הנוחות

סונול מוכרת לציבור הרחב כחברת דלק (ותיקה במיוחד: היא פועלת בארץ מאז 1924), אבל לצד קרוב ל-250 תחנות הדלק של החברה ישנן גם כ-200 חנויות נוחות שמהוות כיום חלק מהותי מפעילות החברה. רוב חנויות הנוחות, אשר ממותגות בשם Sogood, צמודות לתחנות הדלק של סונול אולם ישנן גם כאלה שפועלות לגמרי בנפרד וזוהי גם אחת המגמות העתידיות – פתיחת עוד חנויות נוחות לאו דווקא בצמידות לתחנת דלק. מנכ"ל סונול ניר גלילי מפרט מהם השיקולים מאחורי פריסת סניפי Sogood ולמה החברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח הרשת.

 

חנויות הנוחות של סונול: התחלה ב-2004, האצה ב-2011

ההחלטה להיכנס אל תחום חנויות הנוחות התקבלה בסונול בשנת 2004, כשהחברה נשלטה ע"י משפחת בורוביץ'. היעד הראשוני היה 10 חנויות עד לסוף אותה שנה, והחברה עמדה בו, ראתה כי טוב והמשיכה להרחיב את הרשת – באופן הדרגתי מאוד בשנים הראשונות, כשב-2009 למשל היו לסונול קצת יותר מ-100 חנויות נוחות.

בשנת 2011 החליטו אנשי סונול ובראשם המנכ"ל ניר גלילי, שנכנס לתפקיד שנה קודם לכן, על האצה משמעותית בפיתוח רשת Sogood. חברו לכך מספר סיבות ובהן ההבנה כי לחנויות הנוחות פוטנציאל רב, הרצון לנצל את הידע שנצבר בחברה כדי לשווק מוצרים נוספים ולא רק דלק וגם צמצום מרווח הרווחים של חברות הדלק ע"י ממשלת ישראל (בעקבות המחאה החברתית הרחבה שפרצה בקיץ של אותה שנה) הוביל את חברות הדלק ובהן סונול לחפש אפיקי רווח אחרים.

 

ניר גלילי מדגיש כי התרחבות רשת חנויות הנוחות לא באה לידי ביטוי רק במספר הסניפים – נכון ל-2016 יש כבר כ-200 כאלה, בכל רחבי הארץ – אלא גם בהיצע המוצרים באותם סניפים, שכולל כבר כריכים מיוחדים (תוצר של שיתוף פעולה עם מאפיית ברמן), גאדג'טים שונים ואפילו תרופות ללא מרשם (בחלק מהחנויות, כשהמטרה היא להכניס מוצרים אלה לכל סניפי Sogood, וזאת על פי המודל האמריקאי – בארה"ב קרוב למחצית המכירות של תרופות ללא מרשם מתבצע בחנויות נוחות ובסופרמרקטים).

 

בחינה מעמיקה של הביקוש לשירות

השיקול העיקרי מאחורי פריסת חנויות הנוחות של סונול הוא ההיתכנות העסקית – כלומר עד כמה ישנו פוטנציאל לרווחיות ויציבות בלוקיישן מסוים.

ניר גלילי מציין כי עלות הקמתה של חנות נוחות נע סביב המיליון ש"ח עבור סניף בגודל ממוצע של כ-80 מ"ר. חנויות נוחות גדולות יותר מחייבות באופן טבעי השקעת סכומים גבוהים אף יותר, וגם תחזוקתן השוטפת של סניפי Sogood מחייבת השקעת משאבים רבים, כך שנדרשת בדיקה מדוקדקת של היקף הביקוש לשירות של חנות נוחות בכל מקום שבו ישנה הזדמנות להקים חנות שכזו.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי חנות נוחות לא בהכרח מתחרה בסופרמרקטים, אלא מספקת שירות שונה: קנייה "על הדרך" של מגוון מוצרים בלי לבזבז זמן ובלי טרחה – שירות חשוב מאוד בעידן שבו זמן הוא משאב יקר ערך עבור רובנו.

 

קבלת רישיון עסק

על-מנת לפתוח חנות נוחות יש להגיש בקשה לרישיון עסק, וכמובן לקבל את הרישיון.

בהתאם, זהו עוד שיקול במסגרת ההחלטה היכן לפתוח סניפים חדשים – ובפרט חסם בפני הקמת חנות נוחות במקומות שבהם הרשויות מערימות קשיים על מתן רישיון עסק.

 

החשיבות ההולכת וגוברת של חנויות הנוחות לפי ניר גלילי

ניר גלילי מייחס חשיבות רבה לתחום חנויות הנוחות, ורואה בו את אחד העוגנים שמושכים את הלקוחות אל תחנות הדלק של סונול.

בנוסף חנות נוחות היא דרך מצוינת למצות את הפוטנציאל של הנדל"ן יקר הערך שעליו שוכנות תחנות הדלק של החברה, ומאחר שהן מעניקות שירות סינרגטי לנהג, ביחד עם התדלוק של הרכב, הרי שהקמת חנויות נוחות מייצרת מצבי Win-Win אמיתיים.